ماهرو

زیباترین انتخاب ؛ زیبایی است!

زیباترین انتخاب ؛ زیبایی است!

پوست و مراقبت از پوست

شنبه, ۱۷ فروردين ۱۳۹۸، ۰۸:۲۴ ق.ظ

پوست و مراقبت از آن

انواع پوست
  • نرمال
  • خشک
  • چرب
  • مختلط
  • حساس

پوست نرمال

پوست نرمال نه خیلی چرب و نه خیلی خشک است. پوستی است که ضایعه قابل رویتی مانند کمدون (جوش های سرسفید و سر سیاه) و آکنه نداشته باشد و شخص در پوست خود احساس ناراحتی نکند؛ نمونه آن پوست کودکان است. البته پوست نرمال هم نیازمند مراقبت است و باید با محصولات مراقبتی پوست از آن محافظت شود. غفلت در محافظت از این پوست سبب پیری و چروک دار شدن آن می گردد. برای پیشگیری از آسیب های خارجی نیز می بایست از ضد آفتاب ها استفاده گردد.

پوست خشک

پوست خشک بهظاهر مات و کدر بوده و در لمس کردن کمی زبر است . در این پوست شکایت فرد احساس کشیدگی و خشکی در پوست می باشد. پوست خشک معمولا بدون آکنه بوده و زیر لامپ LOOP به صورت پوسته ها و ترک های ریز به همراه چین و چروک ها ( به خصوص در پیشانی و دور چشم ) رویت می شود.

میتوان گفت پوست خشک دو مشکل اصلی دارد:

  • کمبود چربی
  • کمبود آب و رطوبت

یعنی پوست خشک دارای کمبود چربی و آب است. در نتیجه در مراقبت پوست خشک هم آبرسانی لازم است و هم رساندن چربی های لازم به پوست. بنابراین شست و شوی زیاد با مواد تحریک کننده ، شوینده ها و صابون ها به هیچ عنوان گزینه مناسبی برای محافظت از این پوست نیست و باید از ترکیبات ملایم و پاک کننده های مخصوص برای مراقبت ازآن استفاده کرد.

پوست چرب

پوست چرب به ظاهر براق است منافذ باز داشته و اغلب دارای آکنه و کمدون می باشد. در لمس حالت لغزنده دارد و دست به راحتی روی پوست حرکن می کند. در این نوع پوست شکایت فرد براقیت پوست وایجاد آکنه می باشد و زیر لامپ LOOP منافع باز و تجمع چربی ، همچنین وجود آکنه و کمدون (جوش های سرسفید و سر سیاه) دیده می شود.

پوست چرب عمدتا در هنگام بلوغ ایجاد شده و در قسمت های فوقانی بدن که تعداد زیادتری غدد سباسه وجود دارد دیده می شود. در این نوع پوست لایه شاخی و کراتینه ضخامت بیشتری دارد . پوست های چرب عموما به دو دسته تقسیم می شود.

  • پوست چرب ساده
  • پوست چرب عارضه دار

برای مراقبت از پوست چرب باید از صابون و شوینده های مناسب استفاده کرد. در واقع باید سبوم اضافی سطح پوست برداشته شود و باید مراقب بود که تمامی چربی پوست از بین نرود. و اگر پوست چرب دارای عارضه باشد باید ابتدا این عارضه و ضایعات درمان گردد و پس از بهبود از آن مراقبت شود.

پوست مختلط

در این نوع پوست در واقع ترکیب هر دو نوع پوست چرب و خشک وجود دارد. در اغلب موارد در نواحی پیشانی، بینی و چانه چرب بوده و نواحی گونه ها و شقیقه ها و اطراف چشم ها خشک هستند. مراقبت و نگهداری از این نوع پوست ها کمی مشکلتر می باشد زیرا باید از هر دو روش خشک و چرب برای نواحی خاص استفاده شود.

پوست حساس

 پوست حساس نسبت به عوامل بیرونی مانندنور خورشید تغییر شدید آب و هوا و مواد آرایشی و همچنین عوامل درونی مانند استرس های روحی، غذاهای داغ و پر ادویه و قاعدگی؛ واکنش و عکس العمل نشان داده و دگرگونی در این نوع پوست کاملا مشهود است. این حساسیت گاهی بصورت برافروختگی و خارش در پوست و همچنین احساس ناراحتی در پوست مشاهده می شود.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۸/۰۱/۱۷
bahram diba

نظرات  (۱)

مطلب مفیدی بود. ممنونم . منتظر مطالب جدیدتر هستم!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی